onsdag den 23. april 2008

Mobil med mere...

Så er jeg så småt gået i gang med at iagttage mine omgivelsers brug af mobiltelefonen.
I dag spillede jeg fodbold med en 5. klasse. Jusef var udnævnt til dommer (for han havde en fløjte) ; mobilen blev brugt til at holde styr på tiden - så vi spillede nøjagtig 2x30 minutter ... Senere så jeg mobilen brugt som lommeregner i 9 klasse ... Og i sløjd (GGG) leverede Alexanders mobil lidt musik til arbejdet. Men ingen sms'er eller opkald er set i dag på skolen...

4 kommentarer:

Claus Fuchs's blog sagde ...

Hej Mette.
du skriver:Men ingen sms'er eller opkald er set i dag på skolen...
Jeg arbejde også på en skole. Og det er kommet bag på mig hvor få problemer der er med mobilerne i timerne. Jeg har aldrig set en mobil i timerne(kun brugt som regnemaskine), eller måtte påtale deres omgang med mobilen. Er det en skrøne at der er så mange problemer med de mobiler? Eller er vores elever bare velopdragne...?

Mette Høgh Jürgensen sagde ...

Hej Claus
Jeg har kun et eksempel, hvor jeg har måttet påtale en 9. klasse elevs sms'en ... under en stor musicalforestilling, hvor vi stod ved siden af hinanden på scenen (men det var tredie forestilling den dag og han kedede sig bravt!). Mon det er truslen om at få mobilen konfiskeret og dermed deres angst for at blive socialt isolerede, der er skyld i deres mobil-pli? ;o) Eller er de blevet så raffinerede i deres mobilbrug at jeg ikke opdager dem? Eller er de som du siger simpelthen velopdragne?

Dorte Petersen sagde ...

Hej Mette
Min oplevelse er at de unge er ret dygtige til at sms*e, under bordet, ved siden af tallerknen, og i mens vi taler sammen. Og under samtale med en der imens sms'er, distraherer selve det at sme*e ikke, men jeg bliver her konfronteret mit beherskelsesniveau. Og tænker, det kan sq da ik passe, imens hende den unge jeg taler med, er vældig engageret i vores samtale..
Og mht. pli og mobil, Jeg oplever oftere, at det er mobil-brugere på 50, der ikke får den slukket, der tillader sig at gå fra selskabet for at tale, der ikke respektere møder, måske er der en signal værdi i, at vise man har en mobil i den alder ??. Og her tænker jeg ik på noget bestemt køn :)

lis faurholt sagde ...

Det er en herlig iagttagelse, Mette! Det er et vigtigt aspekt, at mobilen er et værktøj med flere funktioner og ikke blot en "telefon". Jeg har faktisk hørt en lignende iagttagelse i radioen for et par år siden. Her var et par universitetsstuderende i Århus på feltarbejde med nogle børn. Ved frokosttid stod de ved en meget befærdet vej og spekulerede på, om pizzariaet på den anden side af vejen havde åbent. En af ungerne tog sin mobil frem, satte den på kamera og zoomede ind på pizzariaets dør... hvor man kunne læse åbningstiderne *S*

Og til diskussionen om de "skjulte" sms'er - så mindes jeg de små sedler, vi sendte rundt i min skoletid - aktiviteten ændrer sig ikke, men mediet, der bruges til det gør. Bruger de overhovedet ternet papir i skolen mere? *G*
Jeg må faktisk bryde sammen og indrømme, at jeg for nylig til en konference sad og sms'ede med en fuldmægtig fra It- og telestyrelsen under et foredrag. Det var bestemt ikke arbejde, vi snakkede om, og jeg følte mig næsten bragt tilbage til tiden som "fnisende teenager". Med mindre man ser en særlig dyd i at kunne kede sig med pli, så vil jeg påstå, at det var en god oplevelse ;)