mandag den 21. april 2008

Mobile enheder - Mobile Unge

Introduktion (s. 5- 7):
”Mobile medier - Mobile Unge” er en formidlingsrapport udarbejdet på baggrund af en undersøgelse af 15-24årige danskeres mobiltelefonbrug. I rapporten er fokus på betydningen af forholdet mellem medier og mobilitet.

”Foreløbige fund” (artikel af Christian Ø. Madsen) (s. 8-14)
I sin artikel fremlægger Christian Ø. Madsen en række generelle tendenser omkring medievaner. Overskrifterne for disse tendenser er:
· Mobiltelefoner anvendes primært til samtale og sms.
· Nye produkter og tjenester anvendes primært ved anskaffelsen.
· De tillægstjenester, mobitelefonen tilbyder, fås ofte bedre, billigere eller enklere til andre medier.
· De to væsentligste fordele ved mobiltelefonen er ifølge respondenterne, at den skaber en gensidig tilgængelighed, og at man kan skrive og modtage sms’er med den.
· Jo tættere relationer man har med modtageren, eller jo vigtigere et budskab er, jo rigere et foretrækker man at have i kommunikationssituationen.

Derefter kommenterer Christian Ø. Madsen på målgruppens brug af computermedierede kommunikationsformer: Email og IRC.
Efter at have gennemgået forskellige aldersgrupper og køns brug de forskellige kommunikationsmedier kommer han med et bud på, hvorfor der er forskelle. Christian Ø. Madsen hævder, at mediebruget er vanepræget, man anvender det medie, man er vokset op med, og man forbinder primært et medie med de egenskaber, det havde, da man selv begyndte at bruge det.

”Fire forskellige brugertyper”

I denne artikel (s. 14-18) præsenteres fire brugertyper: ”Den unge mobile freak”, ”Den gennemsnitlige yngre bruger”, ”Den praktisk anlagte ældre bruger” og ”Tekno-brugeren / entusiasten”.
Den unge mobile freak:
Det er en lille del af undersøgelsens respondenter som tilhører denne gruppe. Til gengæld er brugere fra denne gruppe nogle af pionererne, når det kommer til at tage nye produkter til sig.
- ofte en ung pige
- forbrug: over 1000 kr om måneden
- forældrene betaler telefonregningen eller dele af den.
- Sover med mobilen
- Sender flere 100 sms’er om dagen.
- Har stort socialt netværk og bevidsthed omkring hierarkiet i dette.
Den gennemsnitlige, yngre bruger:
Den største gruppe. Rummer både piger og drenge, typisk mellem 15 og 19 år.
- Ser mobiltelefonen som et selvstændigt medie
- Sms, opkald, vækkeur og kalender, telefonbog og lidt spil.
- Benytter sig af mange andre medier.
- Hjemme bruges MSN først og fremmest, dernæst forældrenes fastnettelefon eller egen mobiltelefon.
- Bevidst om prisen.
- Drenge: 20 sms’er om dagen, piger: 30-40 sms’er dagligt.

Den praktisk anlagte ældre bruger:
Denne gruppe rummer både mænd og kvinder i alderen 23-24 år. Adskiller sig fra den gennemsnitlige, yngre bruger ved at kunne huske tiden før mobiltelefonen, det foretrukne medie er computeren.
- findes på tværs af uddannelser.
- Faste vaner og rutiner samt erfaring med elektroniske medier.
- Korte opkald på mobiltelefon og ca. 5 sms’er dagligt.
- Sprogligt og grammatisk korrekte sms’er.
- Kvinden foretrækker samtaler via fastnet frem for korte sms-beskeder.
Tekno-brugeren / entusiasten:
Typisk en lidt ældre bruger og af hankøn (eller med rige forældre).
- stor viden om og interesse for modeller, operatører og tjenester på markedet.
- Mere interesseret i interaktionen med de elektroniske medier end i det sociale.
- Foretrækker vennerne face-to-face, eller bruger chat, med mikrofon og webcam.
- Ser ikke meget fjernsyn – men i stedet film downloaded fra nettet.

Ingen kommentarer: